Program pro komunální volby v roce 2018 se připravuje. Níže najdete náš program pro volby v roce 2014.
KUTNÁ HORA – PŘÍJEMNÉ MÍSTO PRO ŽIVOT
Kutná Hora je klenot mezi městy, a to nejen městy českými.
Jedinečnost architektury oceněná zápisem na seznamu UNESCO a genius loci Kutné Hory, to je něco, o čem jiná města a sídla mohou jen toužit a snít. Nám stačí důsledně se o něj starat a citlivě ho rozvíjet. Více než sedmisetletá historie Kutné Hory je významnou součástí dějin českého státu. To vše musí respektovat každý, kdo se uchází o čest být zastupitelem občanů v Kutné Hoře.
„Kdokoliv z radních osob za řízením vstoupíš do radnice, svrhni přede dveřmi se sebe všecku osobní vášeň, hněv, násilí, zášť, přátelství, pochlebenství, podrob osobu i péči svou obci. Neboť jak spravedliv nebo nespravedliv budeš k jiným, rovněž očekávati a podstoupiti musíš soud boží“.
Tyto zásady z nápisu na bronzové desce bývalé kutnohorské radnice z roku 1595 ctili radní Kutné Hory už tehdy a i když je jejich jazyk archaický, jsou stále živé a kandidáti Alternativy pro Kutnou Horu se k nim hrdě hlásí.
Děkujeme předem všem voličům, kteří nám dají svůj hlas.
1. Město a Městský úřad
1.1. Hospodaření a majetek města
K majetku MĚSTA KUTNÁ HORA musí zastupitelé přistupovat s pokorou, úctou a s vědomím, že ho po dobu čtyř let pouze spravují. Proto zásadně odmítáme privatizaci majetku města, a odprodeje podílů dlouhodobě rentabilních městských společností (KH Tebis, Městské lesy a rybníky, Vodohospodářská společnost Vrchlice-Maleč).
Chceme zvrátit trend zadlužování města, kdy zůstatek úvěrů k 31.12.2010 v částce 89 166 651 stoupl až na částku 108 516 229 ke stejnému dni roku 2013, při rostoucích příjmech. Zejména s výnosem z daně z nemovitosti, který v průběhu volebního období 2010- 2014 stoupl z 16,5 na 27,5 mil. Kč za rok, chceme zacházet transparentně, např. umístěním do cíleného fondu, který by nebylo možné použít ke „spotřebě radnice“, jako tomu bylo doposud. Stejná zásada musí platit i u bytového nájemného, z něhož musí být tvořen fond oprav bytů ve vlastnictví města.
Podrobně vyhodnotíme náklady Městského úřadu a porovnáme podíl samosprávy a státní správy. Naším cílem je zvýšit efektivitu úřadu a šetřit náklady nejen městu, ale i na poplatcích občanů příspěvky sportovním zařízením a sportovním oddílům, náklady na veřejnou zeleň, poplatky za svoz komunálního odpadu atd.). K tomu využijeme i audity z minulých období a zkušeností jiných srovnatelných měst.
Samostatným problémem ekonomiky města je poplatek za svoz odpadků, jehož výnos se v letech 2010-2014 zvýšil o 26,2 % a na druhé straně je téměř 1000 osob, tedy každý dvacátý občan zbaven povinnosti tento poplatek platit jenom proto, že má trvalé bydliště „na radnici“ a potřeba vymoci poplatek i na těchto občanech naráží na neochotu úředníků městského úřadu.
Hospodárně a efektivně musí být v diskuzi vyřešen problém pojištění městského, zejména nemovitého majetku.
Při zadávání zakázek ve všech oborech chceme v rámci platné legislativy preferovat místní firmy vytvářející pracovní místa v Kutné Hoře.
1.2. Hospodaření městských společností
Důkladným auditem prověříme hospodaření městských společností a prověříme smysluplnost plateb do příspěvkových organizací a do neziskového sektoru. Naším cílem je podporovat výhradně zcela průhledné projekty se známým příjemcem. Zakázky směřující do údržby města hodláme zadávat jako zakázky na dodané množství práce ve sjednaném čase, a nikoli za „odpracovanou dobu“.
Povedeme jednání s TJ Sparta Kutná Hora s cílem zajistit pro Město Kutná Hora většinový podíl na krytém plaveckém bazénu tak, aby bylo možné jej modernizovat. Současný stav brání zásadnějším opravám, modernizaci i žádostem o dotace pro tyto účely.
1.3. Bezpečnost
Chceme aktualizovat úkoly a způsob řízení Městské policie. Městský policista musí být v ulicích tam, kde ho obyvatelé města potřebují. Příkladem může být citlivé, cílené a důsledné vytlačování a potírání společensky neakceptovatelného chování některých osob (konzumace alkoholu a návykových látek na veřejně nepřijatelném místě a v nepřijatelném čase atd) nebo např dohledová činnost na hřbitovech tak, aby se snížil počet krádeží.. Chceme revidovat rozhodování o měření rychlosti Městskou policií tak, aby tato „činnost“ přispívala k bezpečnosti a neobtěžovala občany. Svou profesionalitou a přístupem musí strážníci vzbuzovat důvěru občanů. Budeme v tom Městskou policii podporovat.
Ověříme, jaký dopad pro naši společnou bezpečnost ve městě může mít rozšíření kamerového monitorovacího systému. V rámci stávající legislativy budeme prosazovat snížení počtu heren ve městě. K tomu chceme publikovat přehled o úplných příjmech Města z hracích přístrojů za uplynulých 5 let a přispět k následnému získání informovaného, kvalifikovaného názoru občanů k této problematice.
1.4. Portál Městského úřadu
Občané Kutné Hory si zaslouží lepší a přesnější informace o všem, co se na radnici odehrává. Zavedeme proto:
- srozumitelnou a přehlednou prezentaci všech výběrových řízení města,
- přímou, veřejnou, arogance zbavenou komunikaci se starostou, místostarosty a tajemníkem úřadu,
- veřejný seznam radních a zastupitelů působících v městských společnostech, včetně jejich funkce,
- důsledné zveřejňování usnesení rady a zastupitelstva, městských vyhlášek, obsahu závažných dokumentů (např. územního a dopravního plánu, záměrů, projektů, výsledků jednání při získávání dotací, zápisů z kontrolních dnů na významných investičních akcích, smluv na převod městského majetku atd.
- zveřejňování zpráv, které podávají jednatelé obchodních společností Města Kutná Hora a účetních uzávěrek těchto společností,
- širší a intenzivnější využití komunikace s občany a podnikatelskými subjekty prostřednictvím projektu Lepší místo.
Ke zlepšení komunikace a informovanosti občanů chceme více využívat možností internetu a sociálních sítí. Zajistíme účelné a ekonomické využití již instalované optické sítě, a to jak k propojení budov města, tak i pro občany a firmy ve městě. Budeme těsně spolupracovat s provozovateli sítí a realizátory dopravních staveb s cílem využít všech možností k co nejefektivnějšímu rozšiřování komunikační infrastruktury.
1.5. Řízení města
Chceme realizovat novou, otevřenou komunikaci s osadními výbory, tak, aby z jejich potřeb, námětů a připomínek a na druhé straně z možností města jako celku vzešel po konstruktivní, demokratické diskuzi realizovatelný závěr, přijatelný, pokud možno, pro všechny. Partnerem tak musí být osadní výbory v částech města, ale i v centru, kde budeme iniciovat jeho vznik, stejně jako na městských sídlištích. Vyargumentovaná doporučení komisí zřízených radou města musí mít větší význam při přijímání rozhodnutí Rady. To vše samozřejmě nezbavuje volené orgány práv a odpovědnosti, kterými jsou nadány ze zákona.
2. Investice a budoucnost města
Budoucnost a rozvoj Kutné Hory chceme aktualizovat v dlouhodobém plánu, který zajistí kontinuitu rozhodování v zásadních rozvojových otázkách i budoucím zastupitelským sborům města bez ohledu na jejich politické složení.
2.1. Investiční akce
Při rozhodování o významných investicích (např. stavbě nové sportovní haly), které si vyžádají následné vysoké provozní náklady, zavedeme místní referendum. Takovým rozhodnutím musí přirozeně předcházet důsledná analýza využití stávajících zařízení, jejich provozního financování a budoucnosti. Naše rozhodování o důležitých investicích se bude řídit výhradně potřebami a možnostmi Kutné Hory a jejích občanů.
Záměr vybudovat v Kutné Hoře sportovní halu podpoříme v případě, že bude ještě možné tento projekt kriticky zhodnotit z hlediska umístění sportovní haly a dále zejména z hlediska legality, smysluplnosti financování, které i v budoucnu bude možné hodnotit jako péči řádného hospodáře s majetkem města Kutné Hory.
Podpoříme realizaci rekonstrukce školy J. A. Komenského na knihovnu a současně předložíme k veřejné diskuzi i možné využití budovy stávající knihovny a Tellerova cukrovaru. Budeme podporovat jakékoli jeho smysluplné využití Za rozumnou považujeme přestavbu Tellerova cukrovaru na byty a část na dům s pečovatelskou službou. Nezavrhujeme ani využití na kvalitní hotel, ale pouze za podmínky právně vymahatelných záruk pro město v případě neuskutečnění slíbeného záměru ve sjednaném čase.
Navázat chceme na připravené investiční akce jako např. rekonstrukce domu Dačického, revitalizace parku pod Vlašským dvorem atd. a pokračovat chceme v průběžných rekonstrukcích místních komunikací, snaze získat prostředky na opravy Tylova divadla a prověřit možnost zřízení veřejných, placených WC v prostoru ulice a přilehlého parku Na náměti.
2.2. Nový život pivovaru Lorec
Citlivě a důsledně se chceme zabývat dalším využitím pivovaru Lorec. Konečné řešení budeme hledat i ve veřejné diskuzi. Upřednostňujeme původní využití, tedy aby se zde znovu vařilo pivo. Po posouzení všech ekonomických parametrů chceme být vstřícní i k myšlence získat do majetku města celý areál „LORCE“.
2.3. Modernizace škol
Zahájíme rekonstrukci školy T. G. Masaryka a mateřských škol. Zaměříme se především na snížení energetické, tedy provozní náročnosti městských školských objektů.
2.4. Podpora individuální výstavby
V časově krátkém horizontu chceme zajistit pozemky pro individuální výstavbu rodinného bydlení. na území rozkládající se nad silnicí směrem k Hořanům. Tuto investici chápeme jako jeden z předpokladů rozvoje a stabilizace počtu obyvatel Kutné Hory.
2.5. Pohodlné parkování v Kutné Hoře
Velkým a dlouhodobým problémem je parkování v Kutné Hoře. Podpoříme urychlené rozšíření parkovacích možností přímo proti Hlavnímu nádraží v Sedlci, ve spolupráci s osadním výborem v Sedlci změníme dopravní a parkovací řešení v ulici Zámecká. Podpoříme rozšíření parkoviště Na Valech a až to bude možné, přehodnotíme možnost parkování v lokalitě Václavské náměstí – Šultysova. Snížíme cenu parkovného v centru města na 5 Kč, o víkendu bezplatně a nově zvážíme možnost bezplatného, časově limitovaného vjezdu.
2.6. Cyklisté a bruslaři v Kutné Hoře
Podpoříme smysluplné budování a vylepšování cyklostezek a bruslařských tratí (např. podél Vrchlice, případně až k Velkému rybníku) a zasadíme se o změnu dopravního značení ve městě tak, aby nebylo nepřátelské vůči cyklistům (zbytečné zákazy vjezdu, jednosměrky…). Cyklisté musí mít možnost se bez zdlouhavého objíždění a bez porušování předpisů dostat z dolní části města do horní, podobně i mezi blízkými body ve městě. V tomto duchu musí být připravovány i městské dopravní stavby.
3. Cestovní ruch, podnikání a doprava
3.1. Spolupráce všech subjektů
Chceme podpořit a v případě potřeby zastřešit nebo zprostředkovat spolupráci všech subjektů působících v oblasti cestovního ruchu s využitím dosavadních zkušeností a záměrů dosud úspěšných sdružení a podnikatelů. Spolu s nimi vytvořit rámcovou vizi jak dlouhodobě naložit s jedinečným historicko kulturním potenciálem Kutné Hory. Chceme podporovat aktivity směřující k organizování vícedenních pobytů turistů v Kutné Hoře a výrazně zlepšit i komunikaci a spolupráci s GASKem, Českým muzeem stříbra, atd.
3.2. Zlepšení v MHD
Každoročně chceme ověřovat optimalizaci místní hromadné dopravy a posílíme spolupráci s Ropidem a Středočeským krajem při plánování hromadné dopravy, s důrazem na návaznost spojů (vlaky, busy PID a SID, busy MHD) i v návaznosti na vkládané prostředky, protože za období 2010-2014 stoupla podpora MHD z rozpočtu města cca o 40%. Důvodné připomínky občanů chceme průběžně uvádět do praxe a zvyšovat tak kvalitu hromadné dopravy při přiměřené finanční náročnosti. Povedeme jednání s ČD o zřízení zastávky na znamení vlaku směrem na Zruč v prostoru Královké procházky nad ulicí Pobřežní, kudy by to bylo pro turisty do města nejblíže a panorama města by se nabízelo již při vystoupení z vlaku.
3.3. Významné dopravní stavby
3.3.1. Ve věci uzavření mostu v Malíně povedeme tvrdá a důsledná jednání s investorem tak, aby na mostě zůstala zachována alespoň pěší komunikace, a ještě lépe, aby ČD dobudovaly podchod a spolu s městem vybudovaly parkoviště i na „malínské straně“ . Tím by byla vyřešena alespoň pěší komunikace a současně rozšířeny parkovací plochy.
3.3.2. Jednáním s Ředitelstvím silnic a dálnic chceme urychlit řešení katastrofální dopravní situace Na Skalce pod Kaňkem.
3.4. Podpora podnikání
Chceme zásadně změnit přístup města k podnikání aktivnějším monitorováním a vycházením vstříc racionálním potřebám živnostníků a podnikatelů, lepším přístupem k informacím a vstřícnějším přístupem odborů a oddělení, která tuto změnu prakticky zajišťují (Živnostenský úřad, Stavební úřad, odbor majetku, odbor životního prostředí atd.
4. Kultura, sport, školství a zdravotnictví
4.1. Oživení Kutné Hory
Budeme rozvíjet spolupráci Města s organizátory kulturních a sportovních akcí. Propagace města akcemi, jako jsou např. Operní týden, Mezinárodní hudební festival, cyklistická soutěž apod., je podle našeho přesvědčení nejúčinnější a často i nejlevnější. 20. výročí zapsání Kutné Hory na seznam UNESCO v roce 2015 musí Město využít k významné propagaci.
Budeme podporovat kvalitní a dnes již tradiční akce a všechny amatérské ochotnické soubory zajišťující kulturní vyžití obyvatel města a tvořící kulturní život v Kutné Hoře.
Budeme pokračovat v realizaci projektu Malé scény.
4.2. Sport a Kutná Hora k sobě patří
Chceme úzce komunikovat se sportovními oddíly a svazy a seznámit se s jejich potřebami. Při rozhodování o materiální podpoře sportu ve městě chceme významně zohlednit názory dotčených subjektů. Naším cílem je maximální využití sportovního zázemí a možností pro sportovní vyžití v našem městě a jeho okolí.
Budeme vycházet vstříc organizacím, které mají zájem na rozvoji sportovních možností a vyžití ve městě. Podpoříme atletický stadion Olympie v jeho rozvoji a v jeho budoucím využití jako kvalitního tréninkového zázemí pro mladé kutnohorské sportovce.
4.3. Vzdělávání v Kutné Hoře
Naším cílem je navázat na tradici a rozvíjet Kutnou Horu také jako město škol a vzdělávání. Chceme vycházet vstříc potřebám základních a mateřských škol při respektování jejich subjektivity a autonomie v oblasti vzdělávání. Budeme se zabývat otázkou přiměřenosti počtu základních škol s ohledem na jejich využití a populační vývoj ve městě.Bude-li to reálné, podpoříme zřízení vyššího nebo specializovaného školského zařízení (restaurování, památková péče apod.) případně jiné i vysokoškolské pracoviště.
4.4. Zdravotnictví
Budeme usilovat o zachování, resp. rozšíření akutní lůžkové péče v kutnohorské nemocnici. Budeme usilovat o vytvoření lepších podmínek v následné lůžkové péči. Budeme podporovat rozvoj ambulantních složek lékařské péče.
Budeme důsledně vyžadovat plnění závazků Středočeského kraje obsažených ve Smlouvě o převedení kutnohorské nemocnice pod Středočeský kraj.
5. Životní prostředí
Jsme zastánci přirozeného přírodního rázu krajiny v Kutné Hoře a okolí. V oblasti péče o životní prostředí proto budeme podporovat pouze takovou politiku, která bude vůči životnímu prostředí citlivá a šetrná. Budeme spolupracovat s občanskými sdruženími působícími v této oblasti. Chceme podporovat rozšiřování systému třídění odpadu s cílem informovat, propagovat záměry a cíle v této oblasti a motivovat občany, stabilizovat, případně snížit náklady na svoz a likvidaci komunálního odpadu. Řešení celé problematiky musí být koncepční a musí vycházet ze smysluplné aplikace evropských a českých norem, ale i ze zkušeností jiných srovnatelných měst.
6. Závěr
Dobře si uvědomujeme, že všechny výše uvedené body našeho programu můžeme prosadit jedině při spolupráci s dalšími politickými subjekty. Jsme proto připraveni k jednání se všemi zvolenými partnery. Společné PROGRAMOVÉ PROHLÁŠENÍ pro léta 2014-2018 pak zveřejníme ve všech místních médiích a na webových stránkách města.
V Kutné Hoře 21. srpna 2014, doplněno 28. srpna 2014